30.07. 2021
„Nienawidząc obrazu” Agnieszka Sztejerwald

„Nienawidząc obrazu” – cykl obrazów przetworzonych przez wszystkie możliwe media: klasyczne malarstwo na płótnie, cykl 12 fotografii, kolaże drukowane na papierze graficznym, do tego projekcja trzech filmów o charakterze autobiograficznym.

Obraz jest czymś więcej niż tylko produktem percepcji. Powstaje (…) jako rezultat jednostkowej bądź kolektywnej symbolizacji. Wszystko, co pojawi się w zasięgu wzroku bądź przed okiem wewnętrznym, można w ten sposób określić jako obraz bądź w obraz przekształcić (Hans Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007, s. 12).

Wszystkie prace z cyklu: „Nienawidząc obrazu“ stanowią jedną nierozerwalną całość, tworzą ją malarstwo, fotografia, fotokolaż oraz projekcja filmów video. „Nienawidząc obrazu“ jest buntem i grą toczącą się nieprzerwanie w szczelinach pomiędzy tym, co powszechnie uznawane za „dobre” i za „złe”, byciem a nie-byciem, tęsknotą, w wyniku której rodzi się pragnienie uobecnienia obrazu, a jednocześnie chęcią zadania śmierci wizerunkowi, który swą pozornością „daje złudne poczucie bezpieczeństwa. Zagadkowość, tajemnica obrazu, jego poetyka pojawia się w tym co „nie styka”, w rozdźwiękach rzeczy, w jego nieprzetłumaczalności na język słowa.

Miłość daje początek Bogom i Diabłom. (Fellini, Casanova)

Nienawiść to ogromna siła, powoduje uzależnienie prowadzące do zatracenia, stracenia i zniszczenia obrazu. Relacje z wizerunkiem, kreacją innej rzeczywistości, dźwigającej ciężar symboliczny i znaczeniowy, z pozoru nacechowane negatywnie, nie dokońca takie są i być nie muszą. Powszechnie mówi się, że od nienawiści do miłości jest blisko, granice są bardzo cienkie, jeśli w ogóle są wyczuwalne. Te dwie skrajne emocje wymuszają mocniejsze życie. Pozwalają na odbicie się od stanu codziennego, rutynowego funkcjonowania. Są wyjściem ze strefy komfortu i bezpieczeństwa. W końcu to silne afekty. Pozwalają na przekraczanie granic w nas samych, na przekroczenie stanu świadomego podejmowania działań.

Agnieszka Sztejerwald urodziła się 1994r. w Warszawie. Studiowała na Wydziale Grafiki Warszawskiej ASP w latach: 2015-2020 r. Dyplom wraz z aneksem zatytułowany: „Nienawidząc obrazu” obroniła we Wrześniu 2020r. Stypendium Rektora dla najlepszych studentów: 2019-2020. W trakcie studiów współpracowała z Akademickim Biurem Karier: organizacja warsztatów w ramach wydarzeń: Noc Muzeów w Ministerstwie Szkolnictwa i Edukacji (2018); Warsztaty Plakatu, dziedziniec ASP (organizator:Niepodległa, 2019).

Wystawy: Pocztówka z domu (Galeria Salon Akademii, 2021), Wystawa Najlepszych Dyplomów ASP w Warszawie COMING OUT (Centrum Praskie Koneser, 2020/2021), H.A! wystawa w duecie z Heleną Stiasny (Ośrodek Kultury Śródmieście, 2020), UNIWERSUM wystawa doktorantów i studentów ASP w Warszawie (Galeria Prom Kultury, 2020), Matki Niepodległości (Budynek ASP, ul.Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39, 2020), Retrospektywa E.L.N.B pt.:„Rozbitkowie sensu” (Galeria Salon Akademii, 2019), 100/40 (Budynek ASP, ul.Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39, 2019), wystawa przy współpracy z Berlińskim UDK pt:WIHAJSTER/FREITAG/SWALLOW (Galeria Salon Akademii, 2017).

 

Dodatkowa działalność artystyczna: Od 2017r. stała współpraca z Eksperymentalnym Laboratorium Naukowo–Badawczym. W ramach współpracy z E.L.N.B.: udział w akacjach: „Tratwa meduzy” na podstawie obrazu Théodore Géricault, „Były duchy trzy i tygrysek bardzo zły” na podstawie: „Rękopisu znalezionego w Saragossie” Wojciecha J. Hasa. Również współpraca z MHP i Muzeum Gombrowicza przy tworzeniu oraz udźwiekowieniu animacji. Od Grudnia 2020 r. dwa obrazy prezentowane są w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Publikacje: Tekst i reprodukcje prac w katalogach do wystaw „Rozbitkowie sensu” ISBN: 978-83-66098-41-1; UNIWERSUM (Galeria Prom Kultury) ISBN: 978-83-89389-81-7, Plakaty w publikacjach: 100/40 oraz Matki Niepodległości ISBN: 978-83-949587-4-9; ISBN: 978-83-949587-4-9, Obraz umieszczony jako rewers okładki książki „Tłuczki” ISBN: 978-83-62795-78-9.

 

Artykuł na temat twórczości Agnieszki Sztejerwald, autorstwa Anny Szyjkowskiej-Piotrowskiej – krytyczki sztuki i filozofki kultury.

Link do artykułu